Czy chcesz czy nie – pozyskiwanie klientów to dla freelancerów i osób wykonujących wolny zawód najważniejsza sprawa. A z pozyskiwaniem klientów idzie w parze, jak przy typowej rekrutacji, także prezentacja Twojej osoby i opis przebiegu pracy zawodowej.
Potencjalni klienci oczekują od profilu osoby wykonującej wolny zawód określonych informacji i pewnego standardu, tak jak w odniesieniu do życiorysu kandydata do pracy. Jeżeli wiesz, jakie są różnice między typowym życiorysem a profilem zawodowym i o czym należy pamiętać, to prawdopodobnie masz już następne zlecenie w kieszeni.
Życiorys czy profil – czym się różnią?
Jest wiele możliwości stworzenia, przygotowania i wysłania zgłoszenie do zleceniodawcy. Wszelkie drogi prowadzą mają jednak zawsze ten sam cel: kandydaci chcą być wybrani spośród konkurencji i dostać wymarzoną pracę. Do tego momentu wszystko działa jak ubieganie się o pracę na etacie. Na pierwszy rzut oka formalności też nie są istotnie rozbieżne: pismo przewodnie, życiorys, świadectwa, lista kwalifikacji wyglądają co do zasady tak samo jak w typowej rekrutacji. Pierwsza różnica to nazwa – życiorys w przypadku osób wykonujących wolny zawód i freelancerów to profil.
Dlaczego profil freelancera jest ważny?
W profilu znajduje się więcej informacji na temat kompetencji niż w zwykłym życiorysie. Potencjalnego klienta raczej nie interesuje edukacja szkolna ani dotychczasowe stanowiska. Za to będzie pewnie chciał wiedzieć, jaką wartość dodaną przyniesie mu zatrudnienie freelancera albo wolnego strzelca. Twoim atutem są kwalifikacje i kompetencje. Wykorzystaj je jako unikalne cechy oferty, które przyniosą zysk. Twój profil to, można powiedzieć, osobista i unikalna wizytówka albo, jeśli zawiera więcej szczegółów, broszura firmowa.
Odpowiednia osoba do tego zlecenia
Twój profil pokazuje, jak wszechstronne masz portfolio. Firmy zazwyczaj szukają specjalistów z poszczególnych branż albo do konkretnych projektów. Za pomocą profilu pokażesz, że jesteś odpowiednią osobą do danego zlecenia albo na dane stanowisko. Podkreśl swoje własne doświadczenia i kompetencje. Wykorzystaj polecenia i referencje zamiast świadectwa od ostatniego pracodawcy. Bądź dumny ze swoich sukcesów i zaprezentuj je: interesująca kampania czy projekt zakończony powodzeniem pokażą Twoje umiejętności i będą świadczyły o kreatywności, niezawodności i wyjątkowości.
Reklama we własnej sprawie
Zasadniczą różnicą między zwykłym życiorysem do aplikacji o pracę na etacie jest cel tej aplikacji. Jako freelancer albo osoba niezależna ubiegasz się o konkretny projekt albo o określone zlecenie. Robisz to wprawdzie jako osoba, ale na pierwszym planie są raczej wymagania danego projektu – czyli wiedza i referencje. Ostatecznie zleceniodawca chce zamknąć projekt z sukcesem w odpowiednim czasie i za rozsądne pieniądze. Jeśli do tego jesteś sympatyczną osobą – tym lepiej.
Trochę inny życiorys: informacje o projektach
Profil osoby wykonującej wolny zawód powinien być odpowiednio skonstruowany. Oczywiście trzeba uwzględnić istotne punkty kariery zawodowej jak w zwykłym życiorysie – ale jednak pokazać je trochę inaczej. Na pierwszym planie musi znaleźć się specjalizacja i szereg informacji na temat projektów. Mogą to być możliwie szczegółowe opisy zrealizowanych projektów, które szczególnie zaciekawią klienta. Ale uwaga: nie przesadzaj. Ogranicz się do istotnych informacji, inaczej sprawisz wrażenie kogoś zarozumiałego.
Liczy się pierwsze wrażenie: wygląd
Do dobrego profilu potrzebujesz oprócz spójnej treści także odpowiedniego wyglądu. Masz w tym zakresie wolną rękę, ale pamiętaj: często mniej znaczy więcej. Skromny graficznie układ łatwiej przejrzeć niż kolorowy dokument przeładowany tabelkami. Zwróć uwagę na ogólny wygląd, prawidłowe formatowanie i jednolity styl. Już na podstawie formy zewnętrznej można wyciągnąć wnioski na temat prezentowanej osoby. Błędy ortograficzne świadczą na przykład o niedokładności. Jeśli zdecydujesz się na umieszczenie zdjęcia w swoim profilu, pamiętaj, aby koniecznie było aktualne i profesjonalne.
Mniej często znaczy więcej: treść
Zleceniodawcy często muszą przeglądać wiele profili. Pozwól im porównać swój profil z innymi kandydatami. Ważna zasada: ogranicz profil do najważniejszych treści. Im szybciej i łatwiej można znaleźć Twoje kompetencje – to znaczy listę umiejętności – tym lepiej. Podsumowanie najważniejszych informacji:
- Jakie kompetencje możesz wnieść do projektu?
- Jakie doświadczenie w tym zakresie możesz wykazać?
Dopiero wtedy, kiedy masz odpowiedzi na te pytania, można zacząć rozważać dostępność i cenę. Zasadniczo możesz zastosować taką konstrukcję swojego profilu:
1. Ogólne informacje: Kim jesteś? Jaka część Twojego doświadczenia będzie przydatna dla klienta?
2. Główny zakres kompetencji: Co umiesz robić wyjątkowo dobrze?
3. Najważniejsze dane
4. Historia projektów od najnowszego
Właściwa historia projektów
Jak wspomnieliśmy, swoim profilem musisz przekonać do siebie klienta w jak najkrótszym czasie. Profil ma pokazać klientowi, że jesteś właściwą osobą do jego projektu. Oprócz informacji o Tobie, umiejętnościach, kompetencjach i ostatnim projekcie bardzo ważne jest zaprezentowanie Twoich projektów i specjalizacji. Opis projektu powinien zawierać następujące informacje:
- klient i branża,
- rola i opis zadań w ramach projektu,
- czas realizacji projektu.
Opisz swoje projekty tak, aby nawet osoba spoza branży zrozumiała, o co w nich chodziło. Historia projektów powinna być uszeregowana od najnowszych do najstarszych, aby klient mógł się w niej szybko rozeznać.
W jakim formacie wysłać profil?
Najpopularniejszymi formatami do wysyłki profilu są pliki Word albo PDF. Oba formaty mają swoje zalety i zastosowania.
- Plik Word
Ten format jest szczególnie przydatny dla pośredników. Pośrednik przekazuje profil dalej, ale z reguły z dostosowanym formatem, własnym logo i danymi kontaktowymi. Wada: w Wordzie często nie jest tak łatwo uzyskać layout, który przyciągnie wzrok.
- Plik PDF
Ten format ma tę zaletę, że nie da się go edytować. Masz więc kontrolę nad swoimi danymi. Kolejną zaletą jest to, że plik będzie wyświetlany jednakowo na wszelkich urządzeniach.
Podsumowanie
Profil osoby wykonującej wolny zawód daje znakomitą możliwość wyróżnienia się spośród innych kandydatów. Na pierwszym miejscu są Twoje kompetencje. Przedstaw je we właściwym świetle, a prawdopodobieństwo, że dostaniesz wymarzone zlecenie, będzie spore.