Brak narzekania jest wystarczającą pochwałą. To powiedzenie (popularne raczej w południowej części Niemiec) jest niestety rozpowszechnione w wielu firmach. A przecież pochwała jest dużo efektywniejsza – i serio, o wiele przyjemniejsza! Do tego doskonale wpływa na motywację! Dlaczego koniecznie trzeba chwalić pracowników i inne osoby współpracujące przy projektach – a jak to najlepiej zrobić, przeczytasz tutaj:
Wartość motywacji
Uznanie i pochwały to fundamenty długofalowej motywacji. Gdy przekażesz pracownikom i współpracującym freelancerom, że świetnie wykonali swoją pracę, pojawi się u nich nie tylko (zasłużone) poczucie sukcesu, ale także tego, że ich praca jest doceniana. To jest niesamowicie motywujące! Odwrotnie natomiast bardzo demotywuje poczucie, że nasza praca jest oczywista, a nas samych można w najgorszym przypadku po prostu wymienić. Mylne jest wyobrażenie, że brak uznania albo wręcz ciągłe reprymendy będą motywowały do lepszych osiągnięć. W dłuższej perspektywie może to prowadzić nawet do rezygnacji z pracy. Jednak wielu przełożonych uważa, że pracownicy mogliby dzięki temu nabrać wiatru w żagle. Niestety niewielka część osób, na które faktycznie to zadziała, nie nadgoni tych, które dzięki pochwałom będą zmotywowane i zadowolone. Poza tym przecież chwalone zachowania częściej są powtarzane albo nawet wzmacniane. Po pochwale jest bardzo wysokie prawdopodobieństwo, że pracownik będzie nadal działał z wysoką efektywnością. Dzięki dobremu przywództwu zwiększa się stopień zadowolenia, a z pracownikami nawiązują się miłe, długofalowe relacje (dotyczy to także freelancerów). Wniosek: więcej pochwał! Dowiedz się, jak to robić.
Podpowiedzi: najlepsza pochwała
Chwalenie w prawidłowy sposób sprawi, że jego pozytywny wpływ będzie naprawdę widoczny. Wszystko zależy od techniki. Jeżeli pochwalisz w sposób ogólny albo powierzchowny, prawdopodobnie nie zrobi to pożądanego wrażenia (nieważne, czy chcesz pochwalić pracownika/osobę współpracującą, kolegę z pracy czy kogoś ze znajomych). Tak zrobisz to lepiej:
Pochwała osobista
Wyraź swoje uznanie w miarę możliwości osobiście, najlepiej w cztery oczy. Po pierwsze masz wtedy szansę odnieść się precyzyjnie do wyników, a po drugie niektórzy po prostu nie lubią być wyróżniani na forum (np. przed współpracownikami). Zdarza się, że obawiają się na przykład zazdrości. Co innego oczywiście, kiedy chcesz pochwalić cały zespół za wykonaną pracę. Wtedy możesz śmiało wyśpiewać hymn pochwalny przed zgromadzonymi pracownikami. Jeżeli chcesz umówić się z pracownikiem na dodatkową rozmowę, powiedz mu zawczasu, że chodzi o pozytywne kwestie. Inaczej możesz wywołać niepokój i stres u swojego współpracownika.
W odpowiednim czasie
Bezpośrednia informacja zwrotna na temat pracy albo wyników znacząco wpływa na to utrzymanie wysokiej jakości i utrwalenie pewnych zachowań. Jeżeli będziesz zwlekać z pochwałami do rozmowy rocznej albo na koniec projektu, to prawdopodobnie ludzie nie będą już pamiętali, co takiego kiedyś tam tak świetnie poszło. Albo co było przyczyną tego, że to czy tamto okazało się sukcesem. Dlatego chwal od razu.
Chwal na poważnie
Pochwały dobrze wpływają na motywację i relację ze współpracownikami, ale nie musisz od razu chwalić za każdy drobiazg ani podsuwać ku temu powodów. Tylko uczciwa pochwała odpowiednia do osiągnięcia spełni swoje zadanie. Nieszczera, trywialna pochwała nikomu nie pomoże, co więcej – doprowadzi do efektu nasycenia, a wyrazy uznania za szczególne osiągnięcia nie będą miały już takiej mocy. Daruj sobie lepiej także warunkowe pochwały w stylu „Świetnie pracujesz, dlatego wrzucę ci tu stertę roboty”. Współpracownik wyniesie z tego informację, że pozytywne słowa z Twojej strony mają drugie dno i jakiś cel. Nie przemycaj ukrytej krytyki. Jeśli chwalisz – chwal bez podtekstów, wprost i dlatego, że ktoś coś zrobił naprawdę dobrze. Tak, to takie proste.
Otwórz się na drugą osobę
Kiedy chcesz wyrazić pochwałę, spróbuj wejść w skórę swojego rozmówcy: osoby powściągliwe, niezbyt pewne siebie, potrzebują regularnych pochwał, które dadzą im poczucie bezpieczeństwa i potwierdzą ich wartość i osiągnięcia. Także wtedy, kiedy nie obnoszą się ze swoimi dokonaniami. Osoby z większą pewnością siebie, ambitne, mają z reguły więcej pożytku z pochwał mniej regularnych, dzięki którym dostaną ostatnią porcję motywacji do uzyskania najlepszych wyników. Każdy inaczej reaguje na słowa uznania. Jeśli weźmiesz to pod uwagę, skorzystają z tego obie strony.
Komunikat JA i emocjonalność
W zależności od tego, jakim typem człowieka jest osoba, którą chcesz pochwalić, możesz wykorzystać ton bardziej emocjonalny. Nie ukrywaj też swojego zachwytu – ale tylko wtedy, gdy jest szczery. Jeżeli pracownik albo osoba współpracująca naprawdę przerośli Twoje oczekiwania, okaż to – i powiedz, co znaczy dla Ciebie i firmy i dlaczego to osiągnięcie jest tak wyjątkowe. Komunikaty JA dodatkowo wzmocnią efekt i wiarygodność.
Słowa takie jak „Świetnie zrobione!” albo „Rozpiera mnie duma!” są naprawdę miodem na każde serce. Na koniec możesz zachęcić swojego współpracownika, aby dalej tak świetnie pracował. I zobaczysz: Pochwały dobrze robią pracownikom i tobie!